cukorakocka

Prečítaj si !

- prečo sa rozhodnúť pre AMULET?

PREČO si mám vybrať Ateliér AMULET?


Chcete sa naučiť kresliť, maľovať alebo sa vrátiť ku výtvarnej činnosti, prípadne sa zdokonaliť v technike? Máte záujem aktívne relaxovať a rozvíjať svoju tvorivosť a neviete sa rozhodnúť, na koho sa obrátiť? Prečo si máte vybrať spomedzi viacerých spoločností práve Ateliér Amulet?


Ateliér Amulet usporadúva kurzy kreslenia, maľovania, kaligrafie, workshopy kreatívnych techník a iných tvorivých aktivít pre začiatočníkov i pokročilých všetkých vekových kategórií.


Našou prednosťou je v prvom rade odborné výtvarné a pedagogické vedenie. Naši lektori majú vysokoškolské vzdelanie vo výtvarnej pedagogike (čo nie je u iných spoločností samozrejmosťou). Naše kurzy a workshopy organizujeme zážitkovou formou v komornej atmosfére malých kolektívov, aby sme sa Vám venovali individuálne. Okrem inšpiratívnych zážitkov a zručností získate aj nových priateľov. Nezanedbateľné sú aj prijateľné ceny kurzovného.


Náš tvorivý ateliér sa stane Vaším amuletom!



Akreditácia Ministerstva školstva.

Naša činnosť nevyžaduje akreditáciu MŠ, nakoľko odbornosť dosahujeme vysokoškolsky vzdelanými lektormi s potrebnými pedagogickými skúsenosťami. V prípade spolupráce s inými školiteľmi, ktorých akcie propagujeme alebo sprostredkúvame, je odbornosť a kvalita garantovaná certifikátom.

- odpovede na časté otázky

Som presvedčený, že som umelecký antitalent! Závidím kamarátke, ktorá krásne kreslí aj spieva. Viem, že to nie je dané každému a aj keď by som si rád nakreslil niečo, čo by sa aspoň trochu podobalo na predlohu, nemám odvahu. Som presvedčený, že by taký kurz bol pre mňa veľký stres a fiasko.

Je to už raz tak, že každý z nás do vienka iné schopnosti a talent je naozaj dar. Ale každý, kto sa dokázal naučiť písať, a to vôbec nie je ľahké, sa môže naučiť aj kresliť. Lebo podobne, ako sa dieťa jednoduchými cvičeniami učí písať, sa na našom kurze Kreslenie pravou hemisférou vám podobné “antitalenty” učia techniku kreslenia a na konci zvládnu nakresliť portrét podľa predlohy. Alebo si môžete zvoliť kurz Kreslenie v ateliéri a krok za krokom sa učiť kresliť podľa skutočnosti. Nie je to nič ťažké ani stresujúce, práve naopak. V každom kurze je zaradených viacero cvičení na odblokovanie stresu a podporenie tvorivej pravej hemisféry, ktoré vám môžu byť užitočné aj v bežnom živote.


Počula som, že kurz kreslenia môže byž užitočný aj ľuďom z úpne iných profesií, kde sa priamo nevyžaduje táto schopnosť. V čom by napríklad mohol pomôcť mne, ja robím účtovníčku. Budem si robiť vymaľovávané formuláre?

Kreslenie je vhodné pre viaceré profesie, kde je potrebné niečo škicovať, zobrazovať návrhy pred kolektívom, vyjadrovať sa obrazom. Mnoho ľudí sa za svoju kresbu hanbí, pripadá mu detinská a nedokonalá - a keď majú pred druhými niečo načrtnúť, majú z toho nepríjemné pocity. V našich kurzoch sa však okrem samotného kreslenia či maľovania zameriavame aj na uvoľňovanie kreativity a odblokovanie stresu. Učíme sa dívať na svet inými očami. V neposlednom rade sa na kurzoch a workshopoch dozvedáme niečo o sebe, čo sme možno ani netušili. Mnohí nadšení absolventi kurzu sa priznali, že kurzom kreslenia získali novú dávku sebavedomia a nadšenia, že prekonali niečo, o čom boli presvedčení, že je pre nich nezvládnuteľné. Pomohlo im to v presvedčení, že keď niečo veľmi chceme, dosiahneme to! Nebáť sa zanechať staré stereotypy a robiť veci po novom. A napokon – aj účtovníčke, ktorá má stále zaťaženú ľavú hemisféru, by sme odporúčali čo najčastejšie prepnúť na tú tvorivú, pravú a vybalansovať svoj život…


Zaujalo ma kreslenie pomocou pravej hemisféry. Dávnejšie som počula aj niečo o automatickej kresbe – ide o tú istú techniku?

Automatickou kresbou sa nazýva jedna z techník intuitívneho kreslenia v uvoľnenom stave (v hladine alfa). Podobný spôsob uvoľnenej asociatívnosti bez kontroly ľavej hemisféry (psychický automatizmus) využívali napríklad výtvarníci – surrealisti. Aj technika automatickej kresby a písania pracuje s pravou hemisférou, ale trochu inak a s iným zámerom (uvoľnenie, diagnostika, liečenie a pod.). Na našich kurzoch kreslenia a maľovania pravou hemisférou zaraďujeme podobné uvoľňovacie cvičenia, ale zameriavame sa na výtvarné zobrazovanie podľa predlohy alebo skutočnosti a cieľom je zdokonaliť sa v kresebnom prejave.


Mám dcéru, ktorá má 10 rokov a veľmi by sa chcela naučiť kresliť portréty známych osobností podľa fotografií. Prečo je váš kurz kreslenia Portrét z fotografie obmedzený od vekovej hranice 13 rokov?

Kurz kreslenia pravou hemisférou je veľmi obľúbený aj preto, lebo mnohí absolventi získajú peknú záľubu – kreslia podľa fotografií svojich blízkych a známych alebo si nakreslia podľa reprodukcie obľúbenú osobnosť a tešia sa, že vystihli jej podobu. Veková hranica je stanovená od 15 (13) rokov, a to z viacerých dôvodov. Jeden je, že kurz vyžaduje istú dávku trpezlivosti a sústredenia a pre mladšie dieťa je ťažké obsedieť takmer 8 hodín. Ďalším argumentom je, že u mladších detí ešte prebieha iný spôsob zobrazovania prostredníctvom symbolov a okolo 10. roku veku sa hovorí o tzv. kríze zobrazovania. To znamená, že dieťa opúšťa detský symbolický spôsob zobrazovania skutočnosti a pomaly sa snaží kresliť podľa videnej skutočnosti. Vtedy sa často urobí chyba, a keď dieťa nemá správne vedenie a dosť trpezlivosti. Samo, alebo aj nevhodnými pripomienkami dospelých presvedčí, že vlastne nevie kresliť. Táto utkvelá predstava sa potom ťažšie odbúrava, ale našťastie máme pomôcku: kurz kreslenia pomocou pravej hemisféry… Po konzultácii sa môžu kurzu zúčastniť deti od 13 rokov v sprievode dospelého účastníka kurzu (rodič, známy). Tieto dvojice majú zľavu z ceny kurzovného.


Dočítal som sa na internete, že víkendový kurz kreslenia pravou hemisférou je vhodný ako príprava na talentové skúšky pri prijímacích pohovoroch na odborné školy. Nechce sa mi veriť, že by dva až štyri dni stačili na talentovky… Alebo je tá metóda taká zázračná?

Ja som tiež počula a čítala takéto vyjadrenia. Dovolím si na rovinu povedať, že to nie je pravda a takáto informácia je zavádzajúca. Prikláňam sa k názoru, že metóda výuky kreslenia podľa B. Edwardsovej je efektívna, ale za pár dní sa nikto umelcom stať nemôže. Prirovnám to k tomu, ako keby sa niekto naučil zahrať na klavíri len jednu skladbu a išiel by sa uchádzať na prijímací pohovor na konzervatórium. Prípravka na umeleckú školu skutočne potrebuje špecifický prístup a veľa úsilia (o talente nehovoriac…). Na pohovore by ste neobstáli s portrétmi kreslenými podľa fotografie, akokoľvek by ste sa v nich zdokonalili. V zásade ide aj o to, že na kurze kreslenia PH sa učíte kresliť postupom od detailu k celku, kým výtvarná prípravka vyžaduje opačný prístup – od celku k detailu. V určitých prípadoch je na zváženie, že účasť na kurze kreslenia PH môže byť dobrým odrazovým mostíkom k nasledujúcej špeciálnej prípravke. A ešte by som poukázala na jednu nezanedbateľnú skutočnosť - na rozdiel od mnohých, ktorí robia kurzy kreslenia pravou hemisférou, kurzy Ateliéru Amulet vedú výhradne lektori, ktorí majú umelecké vzdelanie a pre uchádzačov na talentovky ponúkame aj špeciálne kurzy.

P. Šoltisová, vedúca lektorka AA


Ak ste nenašli odpoveď na Vašu otázku, neváhajte a napíšte ju na adresu: kontakt@atelieramulet.sk

- referencie klientov

"Bol to výborne strávený víkend, veľmi objavný a veľmi inšpiratívny."

Peter S., z Bratislavy (Kurz kreslenia pravou hemisférou I.II., BA)


"Dobrý večer, ďakujem za prekrásny a plnohodnotný zážitok. Robíte ľudí šťastnými a to je veľká vec! Ďakujem a teším sa nabudúce."

Mária B., Dunajská Streda (sms-správa po Kurze kreslenia pravou hemisférou)


„Bola to bomba! Priznám sa, na začiatku bol veľký strach, veď som nemaľovala od základnej. Ale moja túžba mať impresionistický obraz bola lákavá. Boli aj chvíle počas maľovania, keď som mala pocit, že to nedám - radšej by som ušla. Našťastie lektor Miro je super, každého podporoval a keď išlo do tuhého, urobil pár ťahov a ja som znovu nabrala smer. Teraz mám krásne plátno – originál!!! na čestnom mieste na stene. A verím, že pribudnú ďalšie. Ale naši mi nechcú veriť, že som to namaľovala... Ste mi svedkami, veľká vďaka Vám!!!"

Andrea K., (29) (Workshop Maľujeme v štýle Moneta, BA)


"Chcem sa podeliť o radosť a ešte raz poďakovať! Som šťastná, aj vďaka Vám som zvládla prijímačky na výšku!!! Pozdravujem lektorku Mirku a ďakujem, bola kamarátska, ale náročná. Dávala mi podporu, aj ma vyhecovala, keď už som myslela že to lepšie neviem. A tie domáce úlohy! Ale na prijímačkách som na ňu myslela. Neľutujem že som musela dochádzať do Blavy, prostredie umeleckého ateliéru bolo zakaždým ako výlet do iného sveta (ktorý ma láka), našla som nových kamošov, určite sa rada budem vracať..."

Aďa K. (18), Piešťany (Intenzívny kurz prípravky na talentovky, BA)


"Milí Amuleťáci! Ďakujem za ďalší hodnotne strávený čas. Už je to rok, čo som u vás absolvovala prvý kurz kreslenia a neľutujem. Vtedy som sa rozhodovala, na koho sa obrátiť a dnes viem, že to bola dobrá voľba. Vyhovuje mi priateľský a pritom profesionálny prístup, na kurzoch sme vždy dobrá partia. Mám náročné „ľavohemisférové“ zamestnanie, ale viem, že u vás načerpám energiu a odnášam si ďalší originál (alebo aj viac), ktorý poteší oko a dodáva mi sebavedomie, že aj keď som amatér, „aj ja môžem“. Želám celému kolektívu aj sebe, veľa ďalších tvorivých príležitostí."

Marcela R. z Bratislavy


"Veľmi sa mi páči starobylé ozdobné písmo, som spokojná, že som sa naučila aspoň jeden štýl. Už som vyrobila priateľke kaligrafické menovky a doplnky na svadbu, vidím, ako sa to cvičením zlepšuje a pozdravujem lektorku Janku, ktorej závidím šikovné ruky aj znalosti s odboru. Teším sa na ďalšie finty."

Beata W. (34) Nitra (Workshop kaligrafie I., BA)


"Máte úžasné poslanie a danosti zapaľovať tvorivosť v mladých dušičkách, ďakujem za všetkých! Moja dcéra prišla nadšená z maľovania, hneď dala foto obrazu na instagram a kamaráti chceli kúpiť :-) Som šťastná, že sa pomaly vracia k sebe, svojej podstate..."

Eva P. z Bratislavy (Workshop Maľujeme v štýle Van Gogha, BA)


"Kurz som dostal vo forme daršeku na narodeniny od manželky. Bola príjemná atmosféra, cvičenia boli neočakávané a nie príliš náročné. Lektorka Pawla je profesionálka s jasnou víziou. Som spokojný, už som ho odporučil aj iným."

Peter S., Bratislava (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Bratislava)


"Už som absolvoval viacero workshopov, tak môžem porovnávať. Predĺžený víkend v krásnej prírode Martinských hôľ, v útulnej chalúpke Impresia nemal chybu. Atmosféra takmer rodinná, ani nevadilo, že sme sa všetci na začiatku nepoznali. Téma bola každému blízka – Hľadanie vlastného stredu – pomocou čchi-kungu a tvorby mandál. Aj keď program bol od rána do večera nabitý, bol to relax. Ďakujem Pawli a Nataška a pozdrav odkazujem aj výbornej hostiteľke Lýdii, teším sa na ďalšie amuleťácke akcie!!!"

Dušan K., (52) Bratislava


"Náš týden po nádherné akci v Martine trochu spláchla povodeň, asi metr vody v domečku, a tak s sebou odnesla spoustu zbytečného materiálna... díky tomu, že jsme byli tak nabiti a v pohodě, díky Vám všem, jsme to zvládli! Těšíme se moc na fotečky a snad brzy i naviděnou!"

Andrea a Jiří z Rumburku, ČR (letný workshop Mandaly, Martin)


"Kurz v Banskej Štiavnici bol pre nás príjemnou kombináciou nezvyčajnej aktivity a relaxácie. Vďaka aj za praktické rady ako sa v bežnom dni plnom stresu nachvíľku zastaviť a načerpať pozitívnu energiu (nielen pri kreslení), nový pohľad na veci okolo nás, vnímanie tvarov, odtieňov - skrátka skutočnej reality mimo rokmi naučených šablón."

Monika a Miroslav z Bratislavy (Kurz kreslenia pravou hemisférou, B. Štiavnica)


"Oceňujem odbornosť lektorov Pawly a Mareka, som rada, že nám sprostredkovali aj osobné skúsenosti z praxe, keďže sa nás zišlo viacero pedagógov. Uvítala by som ešte viac teórie..."

Petra G., (39) (Kurz kreslenia pravou hemisférou, B. Štiavnica)


"Kurz kreslenia pravou hemisférou odporúčam každému, kto potrebuje nájsť svoju dezorientovanú dušu, usmerniť svoje myšlienky a  načerpať pozitívnu energiu získanú z  pocitu vlastnej tvorby... Splnil sa mi sen, nabrala som veľa dobrej energie z ktorej čerpám dodnes. A z portrétu som stále prekvapená, obzerám si ho a nechávam sa inšpirovať pre ďalšiu tvorbu ktorú vďaka KPH určite zvládnem."

Katarína T. (28) Lučenec (Kurz kreslenia pravou hemisférou, B. Štiavnica)


"Kurz splnil moje očakávania, len teraz bojujem sama zo sebou, ako som mohla nakresliť ten portrét, nedá sa mi uveriť, že to je moje dielo..."

Eva P. (47) Hamuliakovo (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Nesmierne si vážim príležitosť , ktorú mi ponúkol sám život, investovať do seba, svojho rozvoja a vzdelanosti. Verím, že je to jeden z najlepších krokov, ktoré som doposiaľ uskutočnila. Je to skúsenosť, z ktorej môžem čerpať pozitíva po celý svoj život! Je to teraz mojím vlastníctvom, ktoré mi nikto nemôže vziať. Teším sa na to, ako tieto vedomosti premením na aktíva!

Radka K., (24) Nemšová (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Trenčín)



"Na kurz som sa prihlásila spolu s priateľkou, i keď som si myslela, že som totálny antitalent. Príjemné prostredie, atmosféra bola uvoľnená, ostatní účastníci boli milí ľudia. Výsledok bol neuveriteľný, nad moje očakávania! Držím palce v ďalšej činnosti!"

Lenka Š., (37) Považská Bystrica (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Na začiatku som mal aj obavy, či nebudem najstarší a najnemožnejší, že sa verejne strápnim. Ale nálada bola rýchlo priateľská a asi aj to prostredie zaúčinkovalo – vrátil som sa do detských časov a snažil som sa brať to ako hru. A keby som nezažil, neuveril by som, že kreslenie je niekde v nás. Mám úžasnú chuť zase niečo tvoriť a vďaka tomu, že už som na dôchodku, určite sa k tomu dostanem. Ďakujem Vám ešte raz!!!"

Ján K. (65) Pezinok (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Som milo prekvapená a stále neverím, že som dokázala niečo také vytvoriť... Odporúčam všetkým skúsiť to a zažiť ten skvelý okamžik, keď je dielo dokončené."

Lenka V., (34) Trnava (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Trnava)


"Náš  syn sa prihlásil na umeleckú školu a ja som chcela urobiť všetko, aby sa dobre pripravil na talentovky. Pri hľadaní na internete som natrafila aj na zaujímavú metódu kreslenia pravou hemisférou a nakoniec som sa podujala, že sa kurzu zúčastním aj ja, ako doprovod synovi (nemal ešte 15 rokov).  Užívala som si to, vypadla som zo stereotypu a zažila super chvíle s príjemnými ľuďmi.  A čo je pre mňa najviac prekvapujúce – nielen že sa syn zdokonalil  v kresbe, ale ja sama som nakreslila taký vydarený portrét herca, že sa mi ani nechce veriť...  A z čoho sa najviac tešíme je, že náš syn zvládol talentovky na vysnenú školu! Odporúčam to každej mamičke (aj ockom :-), ktorá chce zdvihnúť sebavedomie svojho dieťaťa (aj sebe). Určite plánujem absolvovať tento kurz aj s mladším synom, ktorý sa na to už teraz teší."

Lenka O. (40) Bernolákovo (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Na kurze sa stretli ľudia rôzneho veku, zamestnania, ako aj záujmov a skúsenosti s kreslením. Páčilo sa mi, že napriek týmto rôznorodostiam, mohol každý účastník kurzu získať potrebné prvotné zručnosti/znalosti a hlavne podporu pri začiatkoch kreslenia. Každý účastník mohol vidieť, aký veľký pokrok za tie dva dni urobil. Aj úplní začiatočníci, ktorí si moc neverili, mohli počas kurzu zistiť, že to ide, a získali potrebné posmelenie do daľšej činnosti. Atmosféra bola veľmi prijemná, otvorená na otázky a odpovede, ako aj diskusie o jednotlivých cvičeniach a našich výtvoroch. Pre mňa to boli dva dni strávené veľmi užitočne v spoločnosti fajn ľudí, za čo ešte raz vďaka organizátorom!"

Zuzana L. (38), Viedeň (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Trenčín)


"Prihlásila som sa na tento kurz, lebo v mojej práci grafičky by sa mi to niekedy hodilo. Som človek, ktorý nemá problém zutekať z  boja, a priznávam, že som so sebou občas musela bojovať, ale vyhrať ten boj, nebol žiaden problém... vyhovovala mi sloboda, ktorú som pri práci mala, keby som bola do niečoho tlačená, asi by som fakt zutekala ;) PS: Pawla, ako si hovorila, že sa niečo v našich životoch zmení, v pondelok mi padol telefón do záchodku... prišla som o všetky kontakty, čo som tam mala... takže začínam od nuly... s pravou hemisférou ;)"

Zuzana H. (33), Bratislava (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Ako relax občas maľujem, ale chcela som sa naučiť niečo nové. Portréty maľovať neviem a keď som na webe videla pokroky pri tejto metóde, bola som zvedavá. Cvičenia boli pre mňa náročné, ale to som očakávala. Počas príjemného víkendu som nakoniec dokázala „nemožné“!!!! ĎAKUJEM!!!"

Ing. Žaneta K. ,(35) Bratislava (Kurz kreslenia pravou hemisférou, BA)


"Na kurze kreslenia v trenčianskej galérii bolo fajn prostredie, atmosféra super, stres iba na začiatku, potom bolo výborne až sa mi nechcelo ísť domov... Do poslednej chvíle som neverila, že sa naučím kresliť. Ale kurz ma milo prekvapil, za to som veľmi vďačná."

Adriána C. (23), Suchá nad Parnou (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Trenčín)


"Nesmierne si vážim príležitosť , ktorú mi ponúkol sám život, investovať do seba, svojho rozvoja a vzdelanosti v tejto oblasti. Verím, že je to jeden z najlepších krokov a rozhodnutí, ktoré som doposiaľ uskutočnila. Je to skúsenosť, z ktorej môžem čerpať pozitíva po celý svoj život! Je to teraz mojím vlastníctvom, ktoré mi nikto nemôže vziať. Teším sa na to, ako tieto vedomosti premením na aktíva!"

Radka K., (24) Nemšová (Kurz kreslenia pravou hemisférou, Trenčín)

Trochu teórie:

- o kreslení pravou hemisférou

mozog


Náš mozog je síce najdokonalejší počítač, ale ovládame ho správne? Kde sídli náš strach, racionalita, schopnosť čítať a kde zase tvorivosť, empatia či nadanie vnímať krásu prírody a umenia? Nenechajme sa ovládať ľavoriadeným myslením a nájdime svoje pravé ja!


Najdokonalejší počítač má dve polovice

Ľudský mozog je úžasný orgán - a aj napriek tomu, že ho neustále používame, neuvedomujeme si to. Je to najzložitejšia vec, ktorú sme v našom vesmíre doposiaľ objavili a dodnes je dokonalejší ako najvýkonnejši počítač. Jeho základná topografia je pri tom jednoduchá a symetrická. Už v škole sme sa učili, že náš mozog sa skladá z dvoch rovnakých polovíc – hemisfér. A matne si pamätáme, že každá z nich zodpovedá za iné funkcie. Až do nedávnej doby vedecké autority považovali tieto oblasti za oddelené a nerovnocenné. Ľavú stranu mozgu bola považovaná za dôležitejšiu - riadi pravú polovicu tela, sídli v nej schopnosť používať jazyk a písať, a teda je tým, čo nás odlišuje od zvieracej ríše a robí nás pánmi tvorstva. Pravá hemisféra sa považovala za podriadenú, ba až podradnú, až do polovice 20. storočia, kým uhladený profesor neurobiológie Roger W. Sperry z kalifornskej univerzity na základe dlhoročných výskumov fungovania mozgu urobil iný záver: “Zdá sa, že ľudské bytosti majú dva spôsoby myslenia, ktoré vyplývajú z rôzneho fungovania hemisfér. Ľavá (hovorí sa jej mužská) uvažuje logicky a analyticky vyhodnocuje podnety, má schopnosť vnímať čas a kladie dôraz na detaily, posudzuje, vníma strach a je v nej naše centrum prežitia. Pravá strana (ženská) vníma obraz ako celok, interpretuje emócie, neverbálne podnety, výrazy tvárí, dešifruje súvislosti, syntetizuje veci do celku a nepozná strach.” Je to len stručná definícia komplexných poznatkov, za ktoré dostal profesor Sperry v roku 1981 Nobelovu cenu v oblasti lekárstva. Ešte prevratnejšie pomohla potvrdiť jeho poznatky revolučná technológia - funkčná magnetická rezonancia mozgu, ktorá nám umožňuje hlbšie porozumieť nášmu úžasnému kompjútru.


Kreslenie popularizuje vedecký výskum

Avšak na to, aby profesor Sperry preniesol svoje myšlienky z laboratória do našich obývačiek, nebol sám. Veľmi mu pomohla profesorka Betty Edwardsová, ktorá na kalifornskej univerzite vyučovala výtvarné kreslenie. Všimla si, že niektorí študenti majú problém s kresebným zobrazovaním skutočnosti a hľadala cesty, ako tieto potiaže zmierniť. Začala aplikovať Sperryho poznatky do praxe. Vypracovala metodiku postupných cvičení, pri ktorých sa umlčiava panovačná a vševedúca ľavá hemisféra, aby sa pravá hemisféra mohla predviesť, čo dokáže. V roku 1979 vydala knihu Kreslenie pravou stranou mozgu (Drawing on the Right Side of the Brain), ktorá sa stala bestsellerom, rovnako ako Edwardsovej kurzy kreslenia, na ktorých presvedčila už tisíce ľudí, že naučiť sa kresliť nie je otázka výnimočnosti a talentu, predpoklady na to máme všetci: “Naučiť sa kresliť nie je nič ťažké”, tvrdila. “Dôležité je vedieť vidieť”.


Ľavá hemisféra sa sústreďuje na text, pravá na kontext

Ale vráťme sa k nášmu mozgu a jeho hemisféram. Aby niekto nenadobudol nesprávny dojem, že pri našom vnímaní skutočnosti pracuje vždy len jedna alebo druhá hemisféra. Žeby sa jedna vypla v okamihu, keď sa druhá zapne? Nie - ideálne je, keď sú v rovnováhe a rovnocenne spolupracujú! Ľavá strana vníma detaily a pravá dokáže uvidieť celok. Ľavou stranou mozgu čítame text písmeno po písmene, ale len pravá môže dešifrovať celkový význam, kontext. A navyše, dokáže pochopiť citové zafarbenie. Keď to zjednodušíme - ľavá hemisféra pri rozhovore zpracováva, čo sa práve hovorí a pravá si všíma, ako to bolo povedané: intonáciu reči, sníma aj neverbálne podnety, vysielané pohľady, výraz tváre a zostavuje celkový obraz o význame rozhovoru. V pravej strane sídli intuícia a vraví sa, že aj duša človeka. Ňou sa nadchýňame krásnou prírodou, farbami, vnímame krásu umeleckého obrazu, ceň ňu pri počúvaní hudbu vlievame do seba prúd emócií. Jej prostredníctvom chápeme zmysel básní, symbolov, humor, iróniu. Aj týmito schopnosťami si stále udržujú ľudia prevahu nad počítačmi. Dalo by sa teda obrátiť pôvodné tvrdenie (o tom, že nás ľavá hemisféra odlíšila od zvieracej ríše) a nahradiť ho tým, že práve pravá hemisféra nás robí výnimočnými tvormi. Obdarila nás úžasnou schopnosťou tvorivosti!


Žijeme pod ľavohemisférovým riadením

Vedeli ste o tom, že naša vyspelá západná spoločnosť je výrazne ľavohemisférová? Väčšina z nás sme praváci – a pravú časť tela riadi predsa ľavá hemisféra. Na vlastnej koži zažívame diskrimináciu pravej strany mozgu. Či sa nám to páči alebo nie, žijeme v dobe, ktorú sme hrdo nazvali infovek. Dávame prednosť záľahe informácií a tie spracováva prevažne ľavá časť mozgu (a naše informačné technológie, samozrejme). Všetko sa analyzuje, posudzuje, dôležité sú kvantitatívne ukazovatele. Takzvané znalostné profesie majú zelenú: počítačoví odborníci, programátori, obchodníci, manažéri, právnici. Patrí sa byť zaneprázdnný, “bizy”, podávať vysoký výkon v krátkom čase. Prejavuje sa to aj v systéme nášho školstva – od základného po univerzitné. Vyžadujú sa fakty, učivo sa memoruje, testuje, monitoruje, vyhodnocujú sa výsledky, žiaci a študenti sú preťažení informáciami a pritom si sťažujeme, že ich nevedia dávať do súvislostí a používať v bežnom živote. Aj to je negatívny dopad ľavohemisférovej nadvlády. Výsledkom našej uponáhľanej doby je stres a naháňačky s časom. Počítače nám odobrali veľa monotónnej manuálnej práce, všetko sme si zracionalizovali, na každom kroku sa digitalizuje a robotizuje, a predsa nemáme čas v získanom čase a priestore venovať sa záľubám, relaxovať, žiť plnohodnotný život. A rozvíjať svoju pravú stranu mozgu… Je to začarovaný bludný kruh, z ktorého niet úniku?


Deti sú prirodzene kreatívne

Pamätáte sa, keď ste boli malí, ako ste sa radi hrali, vymýšľali, tvorili? Bez strachu ste sa púšťali do vecí, ktoré ste dovtedy neovládali a vôbec vám to neprekážalo. Dieťa – približne do veku šiestich rokov – má spomínané hemisféry v rovnováhe. Tvoria spolu tím, ktorý hýri nápadmi a nebojí sa ich realizovať. Pustí sa do kreslenia a modelovania s vervou a aj keď ho to nikto nenaučil a experimentuje. Vtedy nepozná čas a zahĺbi sa do činorodosti, nechá sa viesť pravou hemisférou. Deti rady spievajú a tancujú aj bez nôt a kurzov. Okolo dovŕšenia šiestich rokov sa učia spoznávať písmená a spájať ich do slov, viet. Robia prvé logické operácie s číslicami a škola vyžaduje, aby väčšinu času používali ľavú hemisféru. Pani učiteľka niektorým povie, že tak sa to alebo ono nekreslí a dieťa sa cíti zahanbené, postupne získava presvedčenie, že nevie pekne kresliť. Alebo je korigované v inej spontánnej činnosti, napríklad v speve. Hra na hudobný nástroj sa driluje, až je dieťa znechutené a frustrované. Čoraz viac dnes deti trávia čas pasívne – pred televízorom a počítačom. Akoby zistili, že kreatívne činnosti – kreslenie, vymýšľanie rozprávok, básnenie, tvorenie z papiera či modelovanie, sa pre praktický život akosi nehodia. A tak pravá hemisféra ustupuje do pozadia, vlády sa ujíma ľavá a z tvorivých detí, s hlavou plnou fantázie, sa stávajú osôbky bez motivácie, pasívne prijímajúce to, čo im servírujú médiá a reklama. Čoskoro po nástupe do školy stratia prirodzenú zvedavosť a chuť poznávať nové veci, fantazírovať a učenie sa stáva doslova mučením. Pribúda detí s poruchami učenia – dyslexia, dysgrafia, dys… A postupne sa z detí stávajú tínedžeri, ktorí si vyberajú profesiu nie podľa toho, čo ich baví a zaujíma, ale takú, ktorá je práve v kurze – teda obchodnú akadémiu, gymnázium a potom neskôr právo, ekonómiu, marketing. Chcú vlastniť odev a veci zavedených značiek, ktoré im vnucuje všadeprítomná reklama, boja sa vybočiť z radu. Až na výnimky sú presvedčení, že nevedia kresliť, spievať, vysloviť vlastný názor, nemajú prirodzenú potrebu ísť len tak na prechádzku do lesa, do galérie, do divadla či na koncert kvalitnej hudby. Žiaľ, aj to je dôsledok nadvlády ľavej hemisféry! Zaradenosť a stádovitosť do určitej miery niekomu vyhovuje. A dá sa zneužívať na manipuláciu. Ale len dovtedy, kým ľudia pochopia, že sa ochudobňujú o to, aby sa cítili kompletní a slobodní. Je nesmierne dôležité, aby sme si sami nestavali obmedzenia, ktoré sa stanú postupne neprekonateľnými prekážkami v našom živote.


Odhaľme svoje pravé ja

My, čo sme sa narodili v západnej civilizácii, asi pokladáme za prednosť, že vyspelá spoločnosť dosiahla relatívne vysoký stupeň materiálneho zabezpečenia, s vysokým podielom mechanizácie, automatizácie, high-technológií… V porovnaní s menej civilizovaným svetom žijeme v nadbytku a blahobyte. Ale sme skutočne šťastní? Otázky zmyslu života sú rovnako aktuálne ako kedysi, ak nie aktuálnejšie v čase zrelativizovaných hodnôt, krízy morálky a vzťahov. A čo ak schopnosti, ktorými opovrhuje naša moderná doba – a to sú pravohemisférové kvality – invencia, empatia, radostnosť, hľadanie zmyslu a krásy – nie sú až také nepodstatné a druhoradé? Blízka budúcnosť dá za pravdu tým, ktorí neustrnuli a pochopili, že koordinácia oboch hemisfér a zámerné aktivovanie pravej hemisféry je kľúčom k vyrovnanosti a často aj k profesnému úspechu. Keď máme hemisféry v rovnováhe, sme flexibilnejší a netrváme na zabehanom stereotype. Ak podporíme pravú stranu mozgu, odvďačí sa nám tým, že nebudeme stále posudzovať, odsudzovať, byť prehnane sebakritickí a naučíme sa byť pozitívni, kreatívni, budeme viac veriť svojim schopnostiam a možno konečne zažijeme pocit naplnenia.

- o metóde kreslenia Betty Edwards

Rozhovor s Betty Edwardsovou, autorkou metódy vyučovania Kreslenie pravou mozgovou hemisférou.


Dr. Betty Edwardsová, bývalá profesorka Katedry umenia na Kalifornskej štátnej univerzite, aplikovala v sedemdesiatych rokoch 20. storočia najnovšie objavy z oblasti výskumu mozgu na metodiku výučby kreslenia a zistila, že nový prístup umožňuje ľuďom znovuobjaviť svoj tvorivý potenciál. K vypracovaniu tejto metódy ju priviedla skúsenosť, že vyučovanie kreslenia podľa skutočnosti robilo viacerým študentom veľké problémy. Snažila sa nájsť spôsob, akým zefektívniť a zrýchliť cestu ku kresbe verne zobrazujúcej skutočnosť. Vytvorila nielen logický postup skladajúci sa z nenáročných lekcií, ale zapracovala doň viacero cvičení slúžiacich na uvoľnenie pravej hemisféry. Ucelenú metodiku zhrnula do knihy Drawing on the Right Side of the Brain (Kreslenie pravou stranou mozgu), ktorá vyšla v roku 1979. Vyšla vo viacerých vydaniach a prekladoch a stala sa bestsellerom. Veľa rokov viedla Edwardsová kurzy nielenpre študentov, ale aj pre ľudí, ktorí boli presvedčení, že nevedia kresliť, a úspešne ich presviedčala o opaku. Jej metóda sa stala známou a rozšírenou najprv v USA a postupne prenikla aj do Európy. Vďaka nej už tisícky ľudí zažili úžasný pocit, keď za pár dní prekonali niečo, v čo neverili, že sú schopní dokázať. Lebo počas kurzu kreslenia nejde iba o kreslenie.


Váš systém výučby nielenže pomáha mnohým ľuďom naučiť sa kresliť, objaviť svoje zatiaľ skryté tvorivé možnosti, ale zároveň zistiť aj rozdielne fungovanie oboch častí nášho mozgu.

B. Edwardsová: Postupne som zistila, že kreslenie je tzv. globálna schopnosť, podobne ako schopnosť naučiť sa písať, čítať, počítať. Aj to zvládneme, až na malé výnimky, všetci. Aby ste mohli niečo nakresliť, vyžaduje to len päť schopností: vedieť pozorovať obrysy, vnímať priestor, vzájomné vzťahy, svetlo a tieň a napokon obsiahnuť celkový obraz. Keď toto zvládnete, potom môžete nakresliť všetko, čo len chcete. Som presvedčená, že schopnosť kresliť máme vrodenú, takpovediac pripravenú na použitie.


Ak máme schopnosť kresliť vrodenú, tak rovnako môžeme mať dané aj ďalšie schopnosti, o ktorých možno zatiaľ nevieme, a nevieme ani to, ako by sme ich mohli využiť.

B. Edwardsová: Áno, napríklad schopnosť vnímať vzťahy. Pravá mozgová hemisféra je špecializovaná na vnímanie vzťahov, a to v akejkoľvek oblasti myslenia, či ide o psychologické vzťahy, vzťahy obchodné a iné.


Znamená to, že takéto kreslenie pomohlo ľuďom aj v jiných oblastiach?

B. Edwardsová: To je to, o čom mi žiaci neustále referujú. Hovoria, že tým, že sa naučili kresliť, začali vidieť svet akoby inými očami. Javí sa im bohatší, akoby si predtým neuvedomovali tú obrovskú rozmanitosť- čo všetko je možné vidieť. Keď sa ich pýtam - a ako ste videli svet predtým?, - odpovedajú - bolo to, akoby sme predtým svet iba pomenúvali.


Je teda realita väčšiny z nás vytváraná prevažne len zo symbolov?

B. Edwardsová: Je to presne tak. Frederick Frank raz napísal: “To, čo som nenakreslil, nevidím.” Ja to poznám z vlastnej skúsenosti. Pri kreslení je človek schopný spomaliť, pozorovať vzťahy, vidieť veci také, aké v skutočnosti sú. Zistila som, že pri kreslení portrétu ľudí, ktorých som už celé roky poznala, som ich zrazu videla akoby po prvý raz. Najzaujímavejšou záležitosťou, keď sa učíte kresliť, je to, že se naučíte istým spôsobom otvoriť svoje vnímanie a vidieť, aké to v skutočnosti je. Mozog je podvodník a núti nás vidieť, ako chce on. Takže to, čo bežne vidíme, nie je to, čo tam skutočne je.


Jedna z najprekvapujúcejších techník, ktoré popisujete, je kreslenie podľa predlohy obrátenej hlavou dole. Obchádzate tak limity ľavej hemisféry?

B. Edwardsová: Domnievam sa, že ľavá hemisféra nevie pomenovať veci, ktoré sú obrátené hlavou dole. Vedec Irwin Rock publikoval výsledky fascinujúcich výskumov priestorovej orientácie človeka a zistil, že zatiaľ z neznámych príčin mozog vidí veci obrátené hlavou dole rozdielne, v inom kontexte. Na kurzoch robíme toto cvičenie hneď prvý deň a ukazuje sa, že ľudia, ktorí nedokázali nakresliť ani čiarku, sa takto rýchlejšie osmelia kresliť.


Existuje vzťah medzi tvorivou činnosťou, akou je kreslenie, a duchovnou činnosťou - napríklad meditáciou?

B. Edwardsová: Kreslenie vás okamžite prenesie do pravej mozgovej hemisféry, rovnako ako spev či meditácia.


Ako by ste popísali zážitkové kvality pravej mozgovej hemisféry oproti aktivite ľavej hemisféry?

B. Edwardsová: Ja nie som mystický typ, nemeditujem a podobne, ale verím, že keď kreslíte alebo maľujete, vstupujete do odlišných mentálnych stavov. Každý maliar a spisovateľ sa snaží dostať do stavu, v ktorom, okrem iného, akoby strácal pojem o čase a nepočuje, čo sa deje okolo neho. Herbert Benson študoval stavy pri relaxácii a zistil, že človek, ktorý medituje, kreslí, prípadne je celkom ponorený do hudby, sa z takého stavu vynára omladený a zenergetizovaný.


Čo hovoríte na pokračujúce výskumy odlišných funkcií ľavej a pravej mozgovej hemisféry?

B. Edwardsová: Dr. Jerry Levy, ktorý spolupracoval s Dr. Rogerom Sperrym, skúmal napríklad odlišnosti medzi mužmi a ženami. Prišiel k záveru, že mozog ženy dokáže robiť oveľa viac súbežných činností s prepojením ľavej a pravej hemisféry. Mužský mozog častejšie pracuje v ľavej, verbálnej hemisfére, zatiaľ čo priestor vníma pravou. Nemixuje rôzne vnemy, preto býva lepší v úlohách vyžadujúcich rýchle priame reakcie. Nevýhodou je, že si nevie rady v situáciách vyžadujúcich väčšiu prispôsobivosť – teda keď treba spojiť ľavohemisférovú lineárnu analýzu s pravohemisférovou vizuálnou percepciou. Muži sú schopní buď jedného, alebo druhého. Ženy sú prispôsobivejšie, ale nie natoľko sústredené.

Výskumy mozgu pokračujú na bunkovej i štrukturálnej úrovni. Ešte veľa toho však nevieme. Mozog sa snaží porozumieť mozgu - v tom je ten problém. Opäť to nemyslím nejako mysticky, ale je možné, že náš mozog robí veľa vecí sám od seba a nám o tom nedáva vedieť. Možno myšlienky, ktoré máme, nie sú tak celkom iba naše. Filozof Michael Polangi povedal: “Vieme viac, než si uvedomujeme, že vieme.”


Spracované podľa časopisu BARAKA

- pripravujeme

Pripravujeme


- Metodika výtvarnej prípravy R. Filu

- Načo je nám umenie?

- História písma

- Kaligrafia – umenie krásneho písma

- Zberateľstvo ako vášeň

- O farbách

- Znaky a symboly

- Mandaly

- Amulet a talizman

Napísali o nás:

- ohlasy v médiách

- rozhovor s P. Šoltisovou

Kreslenie pravou hemisférou pre naše pravé ja


Kreslenie pravou hemisférou – čo sa skrýva za týmto názvom? Metóda kreslenia pravou stranou mozgu zažíva po USA a západnej Európe boom aj u nás. Je to len „humbuk“, alebo aj ďalšia z užitočných metód osobného rozvoja pre 21. storočie. A načo vlastne potrebujeme vedieť kresliť? Porozprávali sme sa s Pawlou Šoltisovou, ktorá je profesorkou na umeleckej škole a popri tom sa venuje amatérom a učí ich nielen kresliť, maľovať ale hlavne nájsť cestu k vlastnej tvorivosti.


Kreslenie pravou hemisférou – znie to trochu čudne – to sa kreslí v stoji na hlave, alebo máte vo vlasoch zapletené ceruzky?

- Taká predstava znie zaujímavo, dokonca by som povedala, že pri nej zapracovala práve vaša pravá hemisféra... Táto metóda sa s úspechom využíva pri výučbe kreslenia. Jej prednosťou je efektívnosť a prístupnosť laikom, amatérom a netalentovaným ľuďom. Asi vás sklamem – nekreslí sa v špeciálnej polohe, ale v sede, obyčajnými ceruzkami na výkres. Dokonca je povolené aj gumovať.


V čom je teda tajomstvo tejto metódy?

- Nedovolím si tvrdiť, že som už prekukla celé tajomstvo – ide o súhru viacerých faktorov. V prvom rade ide o dobre zostavený súbor cvičení, ktorými sa efektívne získavajú kresliarske zručnosti, nacvičuje sa spolupráca očí, mozgu a ruky. Aby to išlo rýchlejšie, aktivujeme pravú hemisféru. Tým, že sa dostávame do zrelaxovaného stavu, nedovolíme svojej autocenzúre, aby nás odrádzala od rýchlejšieho napredovania. Ďalšie benefity sa môžu prejaviť hneď, iné neskôr.


Kto na to prišiel?

- Autorkou metódy je americká výtvarníčka Betty Edwards, ktorá bola v sedemdesiatych rokoch minulého storočia profesorkou kreslenia na kalifornskej univerzite. Zistila, že niektorým študentom ide kreslenie podľa skutočnosti ľahšie a iní s tým majú problém. V tom období práve v Kalifornii prebiehal mohutný výskum v oblasti neurobiológie mozgu, hlavne o fungovaní našich hemisfér. Edwardsovú napadlo aplikovať niektoré výsledky výskumov o vnímaní a pamäti do metodiky kreslenia podľa skutočnosti. Prišla hlavne na to, že kreslenie je nielen len o zručnosti – teda práci rukou – ale hlavne o schopnosti správne vidieť. Vytvorila nielen logický postup skladajúci sa z nenáročných lekcií, ale zapracovala doň viacero c vičení slúžiacich na uvoľnenie pravej hemisféry. Ucelenú metodiku zhrnula do knihy Drawing on the Right Side of the Brain (Kreslenie pravou stranou mozgu), ktorá vyšla v roku 1979. Odvtedy bola vydaná v mnohých prekladoch (tento rok aj v češtine) a stala sa bestsellerom.

Edwardsová viedla kurzy nielen pre študentov, ale aj pre ľudí, ktorí boli presvedčení, že nevedia kresliť, a úspešne ich presviedčala o opaku. Jej metóda sa stala známou a rozšírenou najprv v USA a postupne prenikla aj do Európy.


Prečo je na kreslenie vhodná práve pravá hemisféra?

- Na vysvetlenie je dobré zopakovať si základné vedomosti o úžasnom a dokonalom orgáne, akým je ľudský mozog. Skladá sa z dvoch rovnakých polovíc – hemisfér a každá z nich zodpovedá za iné funkcie. Ľavá strana mozgu riadi pravú polovicu tela, sídli v nej schopnosť používať jazyk, čítať a písať, logicky a analyticky vyhodnocovať podnety, kladie dôraz na detaily, posudzuje, spracováva strach a stres. Pravá mozgová hemisféra, ktorá riadi našu ľavú polovicu tela, vníma obraz ako celok, interpretuje emócie, neverbálne podnety, výrazy tvárí, súvislosti a vzťahy, spája veci do celku a nepozná strach. Je to len stručná definícia komplexných poznatkov o hemisférach, z ktorých nám vychádza, že v pravej hemisfére sídli naša kreativita, intuícia, schopnosť nadchýnať sa krásou - či už umenia, prírody, situácie... Jej prostredníctvom vnímame tvary, tóny, farby – ale komplexne, bez analýzy. Pri kreslení a maľovaní pravou hemisférou sa snažíme ponoriť do stavu sústredenia. Pri kresbe na tvary, obrysy a postupne sa zameriame na vzťahy, proporcie. Pri maľovaní sa najprv necháme viesť intuíciou, vnímanie farieb je veľmi subjektívne. Neskôr pristúpi aj náuka o farbách, zloženie odtieňov, psychologické pôsobenie. Kreslenie a maľovanie je aj určitou formou meditácie. Preto je prospešné, keď sme zrelaxovaní, otvorení novým veciam a nedovolíme ľavej hemisfére, aby tento proces veľmi kontrolovala, cenzurovala. Ale aby nedošlo k omylu – pre takmer všetky činnosti je optimálne, keď máme prepojené obe hemisféry, vtedy sme v harmónii. Nie je to ľahké, lebo v súčasnosti žijeme pod nadvládou ľavej hemisféry. Dôkaz? Už len tým, že väčšina z nás je pravákov, je dominancia ľavej hemisféry zjavná. Naša uponáhľaná doba je plná stresu a naháňačiek s časom. A kreslenie a maľovanie sú možnými vhodnými cestami, pre napájanie na našu pravú hemisféru.


Vy ste vyštudovaná výtvarníčka a táto metóda je vraj určená úplným laikom a začiatočníkom.

- Po rokoch profesie grafickej dizajnérky, redaktorky vo vydavateľstve a v reklame som postupne presedlala na prácu stredoškolskej profesorky v Škole úžitkového výtvarníctva. Pracujem síce s talentovanou mládežou – najprv som ju zasväcovala do grafického dizajnu, neskôr mi pribudla kresba, základy maľby a iné odborné predmety, no podobne ako B. Edwardsová, aj ja som zistila, že niektorým študentom to ide vo výtvarnej príprave ľahšie, kým iní majú s vizuálnym zobrazovaním isté problémy. Na našej škole sa totiž z detského kreslenia ako záľuby stáva práca, príprava na povolanie. Často sú úlohy náročné na zručnosť, sústrednie i čas a sú hodnotené známkami. To môže spôsobovať stres a blokovať kreativitu. Dočítala som sa o metóde kreslenia pravou hemisférou, ktorá môže v takýchto prípadoch pomôcť. Zohnala som si knihy B. Edwardsovej, hľadala som na internete.


A pomohlo to vašim študentom?

- Pozitívne na tomto impulze bolo, že som sa začala viac zaoberať aspektom kreativity aj technikami ako odblokovať stres, a to nielen pri kreslení a maľovaní, ale aj inej tvorivej činnosti. Moji študenti sa pripravujú na dráhu profesionálneho výtvarníka, grafika či dizajnéra, alebo sa pravdepodobne uplatnia v kreatívnom povolaní - v reklame, marketingu, arteterapii a pod. Byť kreatívnym je krásne, ale len dovtedy, kým to robíte slobodne, bez tlaku z termínov. Stresujúce sú obavy, že môj nápad nebude dostatočne originálny, ďalej kritika šéfa či klienta, o sebakritike nehovoriac. Poznám to z vlastnej skúsenosti a praxe. Takže najväčšie pozitívum vidím v tom, že sa snažím permanentým štúdiom a overovaním nachádzať techniky a cvičenia, ktoré by boli nápomocné pri rozvoji tvorivosti a napájaní na inšpiračné zdroje. V škole pracujem s inou metodikou, ale niektoré Edwardsovej cvičenia som zaradila do výtvarnej výuky a študenti sa pri nich príjemne uvoľnia.


Vediete aj kurzy, v ktorých sa učia kresliť či maľovať amatéri.

- V čase, keď som si na internete hľadala informácie o kreslení pravou hemisférou, natrafila som na lektorov a firmy, ktorí poriadajú kurzy touto metódou. Bola som zvedavá, ako sa dajú zorganizovať za dva dni - veď viem, koľko času v škole prejde, kým sa naučíme kresliť napríklad portrét a poznala som rozsiahlosť metodiky B. Edwardsovej, ktorej kurzy sú intenzívne a nastavené minimálne na týždeň. Vybrala som sa na víkendový kurz českej spoločnosti, ktorá sa práve začala etablovať aj na Slovensku. Kurz bol síce zaujímavou skúsenosťou, no od Edwardsovej metodiky sa značne líšil. Z jej techník tam bolo minimum, aj keď nehovorím, že účastníci neurobili istý pokrok v kresbe. Keď som sa priateľke zdôverovala so zážitkami a rozhorčovala nad tým, že kurz viedli dve úplné amatérky v kreslení, ktoré len mali nadrilovaný postup cvičení, a ktorých mnohé nekompetentné výroky z oblasti výtvarnej pedagogiky ma takmer vynášali zo stoličky, priateľka ma podpichla, aby som taký kurz zorganizovala sama. A za nejaký čas sa ozvala, že má pár ďalších záujemcov, ktorí sa chcú učiť kresliť. Bola to výzva. Pripravila som si program a urobila prvý kurzík.


Ako taký kurz prebieha?

- Na Slovensku a v Čechách neexistuje certifikovaný kurz techniky Betty Edwards. Každý, kto organizuje výučbu kreslenia alebo maľovania s prívlastkom „pravou hemisférou“, robí to podľa seba. Mojím zámerom pri práci s amatérmi je, aby nadobudli za ten krátky čas (1-3 dni) čo najkvalitnejšie kresliarske či maliarske zručnosti, preto využívam aj veľa poznatkov z výtvarnej pedagogiky. Zostavila som si program z lekcií Edwardsovej a doplnila o etudy, ktoré čo najviac spĺňajú hlavný zámer. Zároveň mi ide o to, aby bol strávený čas na kurze alebo workshope nezabudnuteľným zážitkom. Už samotnou voľbou a úpravou priestoru, rekvizitami, hudbou, vôňami, vytvorením komornej a priateľskej atmosféry. Dávam dôraz na rozvoj kreativity, lebo tá môže kurzistom otvoriť dvere k novým veciam, napríklad k odvahe opúšťať stereotypy, k získaniu sebavedomia a podobne. Kurzy sú naozaj intenzívne, takže človek úplne prepne, zabudne na bežné starosti a sústredí sa len na etudy. Krok za krokom sa dostáva k vrcholu, napríklad k realisticky nakreslenému portrétu známej osobnosti. Alebo nakreslí portrét podľa predlohy renesančného maliara. Kto to zvládne, potom sa môže s chuťou pustiť do ďalších výziev. Ale na kurze sa nielen kreslí a maľuje – striedame to s relaxačnými a kompenzačnými technikami. Užitočné sú napríklad cvičenia na vyradenie ľavej hemisféry a aktivovanie tej pravej, učíme sa zastaviť vnútorný dialóg, zbaviť sa stresu a zharmonizovať obe hemisféry. Na kurze Mágia farieb testujeme aj využitie prístrojov audiovizuálnej stimulácie pre ľahšie uvoľnenie kreativity. A snažím sa, aby všetky naše podujatia boli pokiaľ možno stretnutiami s výtvarným umením s  veľkým U.


Predpokladám, že na kreslenie je potrebný aspoň nejaký talent.

- Na kreslenie netreba žiaden talent. Aj Betty Edwards tvrdí, že kreslenie je tzv. globálna schopnosť, ktorú máme vrodenú - podobne ako predpoklad naučiť sa písať, čítať, počítať. Aj to zvládneme, až na malé výnimky, všetci. Aby ste mohli niečo nakresliť, vyžaduje to len päť schopností: vedieť pozorovať obrysy, vnímať priestor, vzájomné vzťahy, svetlo a tieň a napokon obsiahnuť celkový obraz. Keď sa pozrieme do minulosti, pred sto-dvesto rokmi sa kresleniu v školách venovala väčšia pozornosť a túto schopnosť bežne využívali ľudia ako komunikačný prostriedok. Nebola taká rozšírená technika - fotoaparáty, internet, médiá.


Načo je teda dobré vedieť realisticky kresliť? Nie je to dnes zbytočné?

- Vzhľadom k tomu, čo som spomínala, kedysi bola naozaj prirodzená potreba vedieť niečo načrtnúť, nakresliť a ľudia sa aj viac venovali kresleniu a maľbe podľa skutočnosti, lebo nebola dostupná fotografia, kamery a iné výdobytky techniky, ktoré máme nadosah. Mnohí, nielen umelci, sa venovali portrétovaniu, krajinomaľbe a snažili sa zachytiť skutočnosť. To je nám ľuďom prirodzené. A úplne prirodzená je aj potreba dieťaťa vyjadriť sa kresbou, maľbou a modelovaním. Každé dieťa vo veku okolo dvoch rokov si pýta ceruzku a je fascinované tvorbou čiar, kruhov, tvarov, neskôr pomenováva, čo nakreslilo. Robí to spontánne a s radosťou, nepotrebuje sa to učiť. Až neskôr ho začnú dospelí korigovať, podsúvať mu vzory a nesprávnym vedením sa niektoré deti presvedčia, že oni kresliť či maľovať nevedia. Nehovoriac o základnej škole, kde máme síce výtvarnú výchovu, ale tá je na okraji záujmu školského systému aj spoločnosti. Často sa stretávam s tým, že niekto, kto mal v detstve z výtvarnej tvorby radosť, sa nevhodným vedením alebo len kritickou poznámkou dospelého zablokuje. V dospelosti potom tvrdí, že kresliť nevie a nie je mu to dané. Na našom kurze za krátky čas môže zistiť, že sa mýlil a je uvelebený z toho, že to vie. Ale učíme sa nielen kresliť, ale hlavne dívať na realitu. Žijeme vo vizuálnej dobe, obrazy na nás číhajú na každom kroku, všade. No náš mozog, aby sme sa z toho nezbláznili, nás chráni. Vidíme veľa, ale vnímame veľmi povrchne. Žijeme rýchlo a virtuálne, sme pod vládou ľavej hemisféry, byť zaneprázdnený je „in“. Keď si sadnete ku kresbe či maľbe, musíte sa skľudniť, je to aj forma meditácie a pohrúženia. Zabudnete ako plynie čas. A veľa ľudí mi po kurze referuje, že vidia svet inak, plnšie. Že pozorujú veci, ktoré predtým nevnímali. Mnohým sa kreslenie stáva relaxom, záľubou a chcú pokračovať. A viacerí potvrdili, že sa im naozaj v živote naštartovali zmeny.


Kto sa chce učiť kresliť?

- Na kurz sa nám hlásia ľudia rôzneho veku, záujmov i profesií. Niektorí potrebujú kresliť či škicovať pred kolegami v práci, napríklad pri prezentáciách a hanbia sa za svoju detinskú kresbu. Iní v rámci preorientovania sa na nové povolanie, ktoré nevyštudovali - napríklad interiéroví dizajnéri, grafici, fotografi, web-mastri - chcú začať rýchlo kresliť, prípadne si dávne kresliarske zručnosti obnoviť. Potom je skupina tých, čo vykonávajú ľavohemisférové povolania - ekonómi, kancelárski úradníci, počítačoví programátori. Tí vedome či podvedome pociťujú potrebu vyváženia jednostranného prístupu. Manažéri a právnici, lebo sa učia zvládať stres a zrelaxovať. Iní prídu, lebo ich zaujíma aspekt kreativity alebo práca s pravou hemisférou - učiteľky, študenti, psychológovia. Mali sme na kurze aj známe osobnosti – herečky a moderátorky... Naozaj je to pestrá zmes rôznych profesií aj aktívni dôchodcovia, ktorí si chcú splniť dávny sen a namaľovať obraz. Viacerí kurzisti v úvodnom rozhovore priznajú, že sa práve ocitli v etape života hľadania nového smerovania a akosi intuitívne cítia, že aj kreslenie pravou hemisférou by mohlo byť cestou k nájdeniu samého seba...


Spomínaná metóda nie je určená len na výučbu kresliarskych zručností. Sú nejaké špeciálne prípady, kedy je vhodné ju využiť?

- Áno, je to práca s mládežou aj dospelými, ktorí majú tzv. špecifické problémy učenia a pamäti. Každý prípad je individuálny, ale väčšina z nich – dyslexia, dysgrafia a pod., spočíva v tom, že v mozgu je nedostatočne veľa spojov (tzv. corpus callosum) medzi oboma hemisférami. Pracovala som s klientami, čo mali tieto problémy, stretávam sa s nimi aj v škole. A keďže súčaťou metodiky je harmonizácia hemisfér, výsledky sú uspokojivé. Robíme aj tzv. kompenzačné a polarizačné cvičenia, ktoré som prevzala s kineziológie.


Prečo sa na záver kreslí zväčša portrét známej osobnosti?

- Nie je to náhoda. Pravou hemisférou vieme dešifrovať a interpretovať emócie druhých ľudí, robíme to podvedome. Spoznávanie tvárí je tiež záležitosťou pravej hemisféry. Tam niekde si ukladáme väčšie či jemné rozdiely medzi mnohými tvárami a aj v dave vieme identifikovať známeho. Dokonca sú výskumy, že aj podľa výrazu našich polovíc tváre sa dá usúdiť, či sme viac ľavo- alebo pravo –hemisférovo zameraní. Dôvodov, prečo sa kreslí práve portrét je viacero. Považuje sa to za akýsi „majsterštik“. Je to komplexný výtvarný problém, na ktorý sa pripravujeme kreslením detailov tváre, nácvikom modelácie a zvládnutím proporcií. Keď sa blíži záver, každý kresliar tŕpne, či sa jeho portrét bude podobať na predlohu. Často mi absolventi referujú, ako im doma neuverili, že portrét nakreslili úplne sami a dodajú – zaujímavé je, že tomu veľmi neverím ani ja... Naozaj prekonali samých seba. To im zdvihne sebavedomie a dodá odvahu ku zdolávaniu ďalších výziev.


A čo deti, veď tie rady kreslia...

- Ako som spomínala, malé deti to vedia a skôr sa môžeme učiť od nich. Kurzistom, ktorí majú ratolesti radím, aby sa vyvarovali chýb, ktorými sa brzdí spontánna detská tvorivosť. Občas ma oslovia rodičia, ktorých dieťa má problém v škole na výtvarnej výchove a chcú ho prihlásiť na kurz. My však pracujeme iba s mládežou od 15 rokov. Z viacerých dôvodov. Jednak je v hre prirodzený vývoj detskej kresby, v ktorom okolo 10. roku prichádza k prirodzenej kríze zobrazovania. Dieťa opúšťa symbolický spôsob zobrazovania a chce kresliť a maľovať realisticky, no chýba mu zručnosť a často aj trpezlivosť. Podľa môjho názoru by intenzívny kurz bol pre dieťa školského veku priveľká záťaž na psychiku s neistým výsledkom. Je potrebný špeciálny prístup, preto do budúcnosti pripravujeme detské kurzy.


Môže kurz poslúžiť ako príprava na talentové skúšky?

- Ja to nepropagujem, považujem to za zavádzajúce. Viem, že takmer všetci, čo robia kurzy pravou hemisférou, majú na internete heslá, že je to úžasná príprava na talentovky. V prvom rade je na zváženie, či lektor-amatér môže pripraviť niekoho na talentovky. Vlastním diplom z výtvarnej pedagogiky a pracujem s adeptmi na akadémie výtvarného zamerania, dizajnu a architektúry, teda viem, čo znamená naozajstná prípravka. Je to podobné, ako keby sa niekto naučil za dva-tri dni hrať na hudobnom nástroji jednu skladbu, čo ako pekne, a vybral sa na prijímačky na konzervatórium. Uchádzačovi na strednú či vysokú školu dokonca nestačí na prijímacom konaní preukázať, že má výtvarný talent. Musí prezentovať aj súbor domácich prác, ktorými presvedčí komisiu, že má vlohy na daný odbor. Portréty nakreslené podľa fotografie, akokoľvek by sa v nich zdokonalil, nie sú to pravé. Akademická štúdia portrétu vyžaduje inú techniku kresby. Kreslí sa podľa živého modelu, ide v nej o zvládnutie proporcií, konštrukcie, tieňovania šrafúrou. Podobnosť s predlohou a uhladené tieňovanie nie je prioritné. V rámci nášho tvorivého ateliéru pripravujeme pre uchádzačov na talentovky špeciálne kurzy.


Aký je rozdiel v práci s talentami a amatérmi?

- Niekto by sa mohol čudovať, či to nie je strata času, venovať sa netalentovaným ľuďom, dokonca dospelákom a dôchodcom. Pre mňa je to stále podnet na pedagogický rast, pokračujem v štúdiu kreativity, ktorú som začala na vysokej škole a uvidím, čo sa z toho vykľuje. Pracovať s talentovanou mládežou je veľká výzva aj zodpovednosť, ale proces je pozvoľný, trvá štyri roky. A napriek tomu, že v našej škole sa počas vyučovania tvorí - maľuje, kreslí, navrhuje, študenti to často berú ako školské úlohy a občas im už chýba nadšenie pre vec. Na druhej strane neškolení ľudia, ktorí sa chcú naučiť kresliť či maľovať, sú na kurze plne zaujatí prácou, ochotne spolupracujú, tešia sa z malých úspechov ako deti. Na začiatku sú aj trochu v strese, či to zvládnu, či sa nestrápnia, ale snažím sa vytvoriť takú atmosféru, aby sa čoskoro zbavili obáv a boli spontánni. Keď na záver vytvoria výtvory neporovnateľné s prvotinou, akoby prekonali náročnú cestu, podali športový výkon, občas hodný rekordu. Sú plní nadšenia až eufórie a ja to zažívam s nimi. To je pre mňa veľká odmena. Dávam do toho veľa energie, adrenalínu, sama niekedy neviem, ako to dopadne, a keď sa lúčime, je nám zrazu ľúto, že to končí. S niektorými ostaneme naďalej v kontakte. To je na tom úžasné. To ma nabíja, a postupne som doplnila ďalšie aktivity, spolupracujem s ďalšími lektormi a pripravujeme kurzy grafiky, kaligrafie, workshopy rôznych techník, a mám ďalšie plány. Je to moja sebarealizácia.


Spomínaná metóda nie je určená len na výučbu kresliarskych zručností. Sú nejaké špeciálne prípady, pri ktorých je vhodné ju využitie?

- Ako som spomínala, neexistuje u nás jednotná metodika a každý si do toho dáva, čo uzná za vhodné. Dá sa už kúpiť kniha B. Edwardsovej, tak sa môžete učiť kresliť podľa nej aj sami doma. Za víkend to ale nebude, pripravte si dostatok času a trpezlivosti. Je to podobné ako s inými múdrymi príručkami – o zvládnutí cudzieho jazyka, počítačového softvéru, o šití, cvičení jógy a pod., – nie je nad živé sprostredkovanie kvalitným majstrom. Viacerí školitelia a spoločnosti, ktoré učia túto techniku, to ale berú čisto komerčne ako biznis, majú masívny marketing, veľa účastníkov, no práce absolventov hovoria za všetko. Osobne si myslím, že na kurze je dôležitá osobnosť lektora. Súbor za sebou idúcich cvičení a teóriu o fungovaní hemisfér si dokáže osvojiť každý učiteľ. Ale motivovať druhých, aby sa začali pozerať na mnohé veci v živote inak, aby načreli do prameňa vlastnej tvorivosti, aby sa zamysleli, nakoľko si chú nechať diktovať svojou ľavou hemisférou, to už chce viac. Ja sa vyše pätnásť rokov zaoberám rôznymi holistickými systémami a dovolím si povedať, že som stále na ceste. Absolvovala som viacero odborných seminárov, školení osobného rozvoja a kurzov špeciálnych praktík (napríklad aj dva stupne kineziológie :-) a tie sa mi skladajú do vlastnej zaujímavej mozaiky. Myslím, že som dospela do štádia, že už môžem, okrem výtvarných zručností, odovzdať druhým aj niečo z môjho poznania a skúseností. A keď som spomínala, že na seminároch je okrem správnej techniky dôležitá osobnosť školiteľa, bola by som v prípade jeho výberu opatrná. Viem, že sa niektoré spoločnosti či „tiež-lektori“ rozhodli využiť boom záujmu o túto techniku a naháňajú si reklamou rýchlych výsledkov a manipuláciou ezoterickými či psycho-praktikami iba nových platiacich klientov. Nehovoriac o tom, že absolvovať lekcie kreslenia cez internet je síce „in“, ale sú to vyhodené peniaze.


Neriešilo by podľa vás situáciu, keby mali kurzy kreslenia či maľovania akreditáciu Ministerstva školstva? Tak by mohol mať záujemca garanciu kvality.

- Na prvý pohľad by sa to zdalo logické a správne. Ale je to podobné ako v prípade iných školení, kurzov a techník z oblasti osobného rozvoja či ezoteriky, ktoré sú široko ponúkané. Mnohé sú kvalitné, ale rovnako toľko ich organizujú laici, ktorí sami prešli síce nejakým školením, možno majú aj certifikát, ale záruka kvality sa ním automaticky nezíska. Aj tí, ktorí robia kurzy kreslenia pravou hemisférou a hrdia sa akreditáciou MŠ nie sú výnimkou. Pred pár rokmi som sia tiež domnievala, že takýto papier mi dodá vážnosť a informovala som sa o podmienkach akreditovania. Stiahla som si z internetu požadované formuláre a povedala si, že nebol by problém to získať, len nemám rada byrokraciu a zbytočne stratený čas. Akreditácia sa vydáva len na päť rokov a dnes sa počet formulárov strojnásobil a skomplikoval. Takže niektorí, čo sa na internete hrdia oskenovanou akreditáciou, už ju majú aj tak neplatnú! Ja som si povedala, že sa nepotrebujem zaštiťovať potvrdením od ministerstva, ktoré žiaľ, systematicky devastuje naše umelecké školstvo. Napokon – ani akreditácie stredných a vysokých škôl nie sú garanciou kvality – viem, o čom hovorím...


Vraví sa, že pravej hemisfére patrí 21. storočie. Čo si o tom myslíte?

- Zatiaľ sme stále v zajatí tej ľavohemisférového riadenia, ale hýbe sa to. Súvisí s tým aj masívny záujem o duchovné náuky a praxe, potreba holistického prístupu. Lebo ľavá hemisféra nedôveruje, preveruje, chce lapidárne dôkazy a pravá je intuitívna, dokáže veriť, nielen v niečo – aj v naše schopnosti. Odkedy sa viac zaoberám touto tematikou, niektoré typy ľudí v okolí mi slúžia ako vďačné objekty štúdia - hovorím im „ľaváci“, „praváci“, a pritom nemyslím na ich dominantnú ruku. Našťastie existujú aj typy „harmoňáci“, u nich je rovnováha medzi rozumom a citom, vedia byť kreatívni a zároveň majú zmysel pre poriadok a systém, dokážu mať nadhľad, empatiu, zmysel pre humor, rozumejú symbolom, zväčša sú to prirodzene spirituálni ľudia... To sú podľa mňa správni ľudia pre naše storočie.


Zhovárala sa Marína Ungerová

- príspevok našej kurzistky

Odporúčaná literatúra


Úplně nová myslD. H. Pink

Naučte se kreslit pravou mozkovou hemisférou
B. Edwards

Umělcova cestaJ. Cameronová

Výtvarná príprava, R. Fila, O. Bartko (SPN 1986)

Kurz kreslenia pre každéhoSvojtka & Co

Základy kresby a maľbyR. de Reyna

Umenie /unikátny obrazový sprievodcaA. Graham Dixon

Veľká kniha kaligrafieR. Cleninson

Písmo, pamäť ľudstva, G. Jean (Slovart 1987)

Tajemství barevR. Steiner

Smyslově-morální účinej barevJ. W. Goethe

Poselství barevJ. Palouček

Barvy – vidět-prožívat-rozumět, U. Seiler-Hugova (Waldpress 2007)

Barevná harmonie, A. Starmer (Slovart 2005)

Mandaly světaR. Dahlke

Vytváření mandalyS. F. Fincher

Symboly a jejich skrytý význam, T.A. Kenner

Abeceda symbolovC. Gibson

Amulety a talizmanyR. Webster


Naše obľúbené…


Angelológia dejín - paralelné a periodické javy v dejináchE. Páleš

Atlas duše, tela a duchaP. Hougham

Slovanská magie,  J. Karika (Vodnář 2003)

Kabala, M. Whitehouse (Svojtka 2009)